• وبلاگ : سلام
  • يادداشت : منطق، اول ماه و شهادت
  • نظرات : 0 خصوصي ، 4 عمومي
  • آموزش پیرایش مردانه اورجینال

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    + کامنت براي وبلاگ سلام 

    سلام.

    عرضي و ذاتي كه در اين بحث مطرح فرموديد در نزد اهل منطق، عرضي و ذاتي باب ايساغوجي( 2 نوع ديگر عرضي و ذاتي وجود دارد) است: ذاتي در اين باب به معناي آن چيزي است كه ماهيت به واسطه ي آن تقرر پيدا مي كند كه شامل جنس و فصل است. و عرضي آن هايي است كه بعد از تحقق ذات عارض ماهيت مي شود. و تقسيم مي شود به عام و خاص. مثلا«راه رونده» براي انسان عرض عام است چون شامل حيوان نيز مي شود و ضاحك براي انسان عرض خاص است. و هر كدام از اينها به لازم و مفارق تقسيم مي شود. و هكذا، عرض لازم آن عرضي است كه از ماهيت منفك نمي شود و عرض مفارق آن عرضي است كه انفكاك پذير است.

    حال اين سوال پيش مي آيد كه تشخيص عرض لازم و ذاتي چگونه امكان پذير است؟

    ابن سينا در اشارات و شفا مي گويد: لازم دو گونه است لازم مقوم و غير مقوم. لازم مقوم همان ذاتي باب ايساغوجي است. و لازم غير مقوم مصاحب و همراه است. و فرق بين مقوم و غيرمقوم در اين است كه لازم مقوم بالفعل است و لازم غيرمقوم بالقوه است(يعني از طريق مقايسه حاصل مي شود) مثال: عدد 2 نصف عدد 4 است: اين لازم غير مقوم و يا عرض لازم است. زيرا ما تا آن را با 4 مقايسه نكنيم برايمان حاصل نمي شود.

    حال بحث اين است كه ما اگر مرديم بايد ببينيم چه چيزهايي در زندگي ذاتي است و چه چيزهايي عرض لازم يا مفارق يا ...

    اين توضيح مختصر بود، مفصل ت آن فني تر مي شود.

    التماس دعا

    پاسخ

    تشكر. خودم هم فهميدم كه سؤال‏ام اشتباه بود. عرض لازم مي‏تواند عام يا خاص باشد، پس براي همه‏ي مصاديق نوع هميشه يك‏سان نيست. يا علي

    سلام دكتر

    شهادت مظلومانه زوار حرم حسيني (ع) را به شما تسليت عرض مي نمايم.

    پاسخ

    اول دكتر خودتون هستيد و جدّ و آباءتون. بعد سلامت باشيد. واقعاً مصيبت بزرگي‏ه كه ظاهراً حالا حالاها باهاش مواجهيم و قرار نيست رفع بشه. خدا كنه تو اين امتحان سالم دربيايم. يا علي
    + کامنت براي وبلاگ سلام 

    سلام.

    1- در هر علمي ما يك سري اصل موضوعه داريم. اشكال نداره منطق هم يك چيزهايي را فرض بگيرد.( از نظر تاريخي دقيق معلوم نيست كه واضع منطق چه كسي بوده، اما اولين تدوين گر و توصيف گر دقيق او ارسطو بوده. در فضاي فكري و تاريخي ارسطو اين مطالب شاهكار است.)

    2- ادعاي فلسفه( البته بيشتر فلسفه ها) اين است كه اصول ديگر علوم را تثبات مي كنند. از اين حيث از فلسفه به عنوان مادر علوم سخن به ميان مي آيد.

    3- شايد انسان حيوان ناطق است، به هيچ جاي زندگي انسان حداقل امروزي نخورد، اما تفكري كه پشت آن است حتما به درد مي خورد. علاوه بر اينكه فرق بين عرض لازم و ذاتي بسيار بسيار به درد امروز ما مي خورد( در بحث هاي روانشناسي خيلي مطربح مي شود كه لازمه ي زندگي موفق چيست، بيشتر اوقات گويي به عرض لازم اشاره مي كنند، يعني لازمه هيا زندگي انسان ها متفاوت است و ...)

    التماس دعا

    پاسخ

    سلام. نكات خوب و روشن‏بخشي بود، تشكر. اما اين آخري يه كمي گيج‏ام كرد؛ چطور مي‏شه عرض لازم براي يك نوع متفاوت باشه؟ يا علي

    دورود بر مسعود بزرگ

    چگونه اي دوست من؟ آلبوم جديد منتشر نكردي؟

    منتظريم

    پاسخ

    بي‏تابي نكن آقا مهدي. به وقت‏اش خبرت مي‏كنم.