• وبلاگ : سلام
  • يادداشت : شنيده‏ايم
  • نظرات : 0 خصوصي ، 6 عمومي
  • mp3 player شوکر

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    + مسير 

    عذر خواهي بابت اشتباه تايپي را پذيرا باشيد.

    ممنون بابت پست شما و تذكر به جاتون كه منجر به آشنايي ما با منابعي شد كه خانم روستا معرفي كردند.

    پاسخ

    سلام. خدا رو شاكريم. يا علي
    سلام آقا مقداد
    خداوند اجرتان دهد
    انشاالله هميشه موفق باشيد
    پاسخ

    سلام. تشكر از لطف‏تون. ياعلي

    مشخصات كتابي كه عرض شد اين است:

    خطيب كعبه

    مؤلف: علي اصغر يونسيان

    با تقريظ آيت‏الله شيخ جواد كربلايي

    نشر منير

    ...

    فارغ از اين بحث و اين كتاب، كتابي كه سال‏هاست آقاي سيد مهدي شجاعي درباره حضرت عباس(ع) وعده اش را داده بودند، با عنوان (سقاي آب و ادب) امسال توي نمايشگاه عرضه مي‏شود. نشر نيستان چاپش كرده.

    پاسخ

    سلام. تشكر، ان‏شاءالله بتونم تهيه كنم و استفاده كنم. ياعلي

    نمي‏دانم سندش چه‏قدر صحيح باشد، اما توي كتابي كه به شرح همين خطبه توسط يكي از محققين پرداخته شده، با عنوان خطيب كعبه، در باب سلسله سندي‏اش اين طور آمده: "اخيراً خطبه اي از حضرت ابوالفضل العباس (عليه السلام) به دست ما رسيده است که آن را بر بالاي بام کعبه، در روزي که قافله امام حسين (ع) قصد ترک کعبه را داشت، يعني روز هشتم ذي الحجه الحرام سال ?? هجري قمري ايراد فرموده است. اين خطبه در کتاب " مناقب ساده الکرام" تأليف سيد عين العارفين هندي است و در کتابخانه علامه مير حامد حسين هندي (ره) موجود ميباشد که جناب آقاي مهندس سجادي آن را دراختيار ما قرار دادند. ما دسترسي به اصل کتاب نداشتيم و فقط دست نوشته اي از آن خطبه، در اختيار ما قرار داشت، لذا از حيث روات و ناقلين آن سخني به ميان نياورديم. اما از آنجا که مضامين عالي آن در خصوص حمايت از وجود مقدس ابا عبدالله الحسين (عليه السلام) در مقابل کسانيکه براي کشتن حضرت از سوي يزيد و ابن زياد در خانه کعبه گردهم آمده بودند- قابل توجه بود. ارائه، شرح و تفسير فقرات آن را وظيفه خود ديده و بر آن همت گماشتيم که بلافاصله بعد از چاپ با استقبال خوب علاقمندان مواجه شد و به عللي چاپ جديد آن به تأخير افتاد. يکي از اين علل، اهتمام جدي مؤلف در پيدا کردن سلسله روات ناقل اين خطبه شريفه و يا سندي ديگر و ذکر آن در چاپ دوم کتاب بود که متأسفانه تا کنون موفق نشديم به سندي ديگر و يا سلسله روات آن دسترسي پيدا کنيم. به هر حال عده اي از بزرگان اهل علم و معرفت و کمال که در رشته «متن شناسي» ساليان سال تلاش نموده اند،با شناختي که از خاندان رسالت و نوع کلام و خطبه هاي آنان دارند و صحت کلام نور را تشخيص ميدهند به حقير اظهار داشته اند که اين خطبه نيازي به ذکر سند ندارد و گوياي آن است که از ناحيه حضرت ابوالفضل العباس (عليه السلام) صادر شده و تنها کسي که شايستگي و شهامت اظهار چنين جملات پر صلابتي را در مقابل آن دشمنان داشته، آن بزرگوار است."

    عباس نگفته مي‌دانست در ساحت چه بايستي بکند.
    پاسخ

    نگرفتم به چي اشاره كرديد؟ يه كم واضح‏تر

    سلام

    هميشه خيلي دلم مي‏خواست از شخصيت قبل از كربلاي ايشان بيشتر بدانم. شايد براي پيدا كردن جواب همان چه‏جور چه‏طور... نيافته‏ام هنوز.

    هرچند همان چند صحنه‏اي كه توي عاشورا از ايشان خوانده‏ايم و همان سراغ‏هايي كه از مادرشان داريم و همان خطبه كنار كعبه‏شان توي حج ناتمام، بس است اگر اهل باشم.

    فكر مي‏كنم خودمان توي درونمان جواب چه‏طور و چه‏جورها را مي‏دانيم. توي عمل ريپ مي‏زنيم. شايد هم فراموش‏كاريم. دغدغه و دردش‏ اگر باشد و راست باشد، راهش را نشان مي‏دهند لابد؛ لنهدينّهم سبلنا. كاش باشد.

    پاسخ

    سلام. كاش. درست‏ه، دردمون عمل‏ه، عمل از روي ايمان. يه سؤالي، اين خطبه كنار كعبه‏شان متن و منبع‏ش كجاست؟ مي‏تونيد به‏م معرفي‏ش كنيد؟ تشكر