سلام.

گزیده سخنان آقا به مسئولین دولت
بمناسبت هفته دولت.


«چند خصوصیت ممتاز در این دولت وجود دارد که من لازم میدانم به این خصوصیات تصریح کنم...
1- یک خصوصیت این است که این دولت، واقعاً یک دولت کار است؛ دولت حرکت و اقدام است؛ انرژى و نشاطِ کار این دولت، یک امر برجسته است.
2- زنده‏کردن و بازسازى برخى خصوصیات جوهرى انقلاب و منطق امام؛ و مقابله‏ى با کسانى که میخواستند این ارزشها و این مفاهیم اساسى را منسوخ کنند، یا از بین ببرند، یا ادعا میکردند که منسوخ شده و از بین رفته؛ این چیز باارزشى است. این خصوصیت دوم و امتیاز دومى است که در این دولت هست.
3- امتیاز سوم هم روحیه‏ى مردمى و خاکى این دولت است... ساده‏زیستى - بخصوص در خود آقاى رئیس‏جمهور - خوب و برجسته است و چیز باارزشى است.

وظیفه‏ى بنده هم این است که قدردانى کنم و به خاطر همین خصوصیات، از دولت حمایت کنم. البته حمایت از دولت، مخصوص این دولت نیست؛ بنده همیشه از دولتها حمایت کرده‏ام؛ امام هم (رضوان اللَّه تعالى علیه) در هر برهه‏اى، از دولتها و رؤساى قوه‏ى مجریه و مسئولین دولتى حمایت میکردند. دلیلش هم واضح است. چون عمده‏ى بار اداره‏ى مدیریت کشور بر عهده‏ى قوه‏ى مجریه است و نظام باید از قوه‏ى مجریه، از رئیس‏جمهور، از مسئولین و از وزرا، حمایت کند. امام هم حمایت میکردند؛ بنده هم در دوره‏هاى گذشته همیشه حمایت میکردم. منتها خب، این خصوصیاتى که عرض کردیم، موجب بشود که انسان گرمتر حمایت کند و در این قدردانى و حمایت، دلگرمتر اقدام کند.

البته این به معناى چشم بستن بر ضعفهاى دولت هم نیست... در جلسات خصوصى با آقاى رئیس‏جمهور و با بعضى از مسئولین دیگر و در بسیارى از جلسات عمومى - مثل همین دیدارهاى دولت و غیره - هم گفته شده. البته آن حمایت هم بجاى خودش محفوظ است و هست.

چند نکته را عرض بکنیم. یکى راجع به مطالباتى است که ما همواره در جلسات دولت مطرح کرده‏ایم. من میخواهم بر آن مطالبات تأکید کنم:
1- یکى مسأله‏ى رعایت قوانین است... تا مادامى که قانون، قانون است، حتماً بایستى به آن عمل بشود و به آن اهمیت داده بشود.
2- نظارت بر زیرمجموعه هم خیلى مهم است. من اصرار و تأکید دارم که ... مسأله‏ى نظارت بر زیرمجموعه‏ى خودتان را بسیار اهمیت بدهید.... این نظارت حتى در مورد وزرا هم وجود دارد. استقلال عمل آنها محفوظ، اما نظارت رئیس‏جمهور هم با شدت تمام بایستى انجام بگیرد.
3- یکى مسأله‏ى پیگیرى مصوبات است؛ بخصوص مصوبات سفرها و وعده‏هایى که داده میشود.... گزارشهاى مکتوبى که همراه با آمار و ارقام به ما میدهند، ممکن است در آنها چنین اختلالى وجود داشته باشد. لذا باید خیلى بادقت و احتیاط و وسواس، این مصوبات - بخصوص وعده‏هایى که به مردم داده میشود - تعقیب بشود و پیگیرى بشود.... آنچه که وعده میدهید انجام بگیرد. اگر نمیشود، همان وعده‏اى که داده‏اید، صاف بیائید به مردم بگوئید نمیشود.
(در همان اوائل ریاست جمهورى آقاى دکتر احمدى‏نژاد، به ایشان گفتم که این مورد - یک مورد خاصى است که نمیخواهم اسم بیاورم و قبل از دولت ایشان تصمیم‏گیرى شده بود - ممکن است برایتان مشکلات درست کند، بیائید صاف و روشن به مردم و به همان مسئولین بگوئید آقا، این کار را ما نمیتوانیم انجام بدهیم! از شما قبول میکنند. البته ایشان مصلحت ندانستند و آن کار را نکردند؛ بنده هم الزامى و اجبارى نگفته بودم، پیشنهاد کردم.)
4- تعامل با مجلس و تعامل با قوه‏ى قضائیه، کار لازمى است؛ این را مطلقاً نباید ندیده گرفت.
5- تعامل نظام‏مند با نخبگان و اهل نظر - حتى مخالفین - است؛ با اینها هم باید تعامل کرد. نخبگان جامعه را نباید فراموش کرد.
6- مسأله‏ى اطلاع‏رسانى ... گزارش باید واقعاً هنرمندانه باشد،
7- مسأله‏ى علم و فناورى
8- توجه به مقوله‏ى فرهنگ
9- به انتقادها هم توجه کنید؛ البته بعد هم عرض خواهم کرد. انتقاد با تخریب فرق دارد.

آنچه که در مورد سال آخر این دوره باید به شما عرض بکنم، چند نکته است.
1- در این سال آخر با روحیه‏ى سال اول کار کنید
2- دوم این که اولویت را به کارهایى بدهید که نیمه‏کاره مانده؛ شکوفایى این است... نوآورى به معناى هى پروژه‏ى جدید ایجاد کردن نیست. نوآورى یعنى نوآورى در فکر، در اندیشه، راه‏هاى نو را پیدا کردن و آنها را به عنوان برنامه و راهنماى کار در اختیار دولت ... قرار دادن
3- مسأله‏ى اطلاع‏رسانى
4- در این دهه، گفتمان مسئولان کشور بایستى پیشرفت و توسعه باشد؛ پیشرفت و عدالت باشد... معنویت و عقلانیت در تحقق عدالت شرط است
5- مسئله‏ى سیاستهاى اصل 44
6- مسئله‏ى طرح تحول هم که اخیراً دولت مطرح کرده، این هم از همان کارهاى بزرگ و از همان کارهایى است که جرئتِ اقدام به آن کار، خودش باارزش است ... من توصیه میکنم در این کار حزم به خرج بدهید؛ ... یعنى مراقبت بکنید که هیچ عجله و شتابزدگى نباشد...
بخشى از آن (تورم) مربوط به سرماى سخت زمستان گذشته است، اما بخشى از آن هم احتمالاً چیزهاى قابل اجتنابى است. پس بایستى عوامل قابل اجتناب را شناسایى و از آنها اجتناب کنید.
7- مسئله‏ى انتقاد و تخریب... انتقاد آن ارزشیابىِ منصفانه‏اى است که یک آدم کارشناس میکند... . تخریب ... یعنى انکار امتیازات، قبول نکردن برجستگیها و کارهاى خوب، و درشت کردن و برجسته کردن ضعفها... شما در شنیدن انتقادها سعه‏ى صدر داشته باشید. یعنى واقعاً اگر انتقادى منصفانه است، با روى باز بپذیرید. حتّى من میخواهم به شما توصیه کنم که تخریبها را هم تحمل کنید
8- بهانه هم دست دیگران ندهید. من مى‏بینم متأسفانه گاهى بهانه‏هایى هم از طرف خودِ شما داده میشود... «اتّقوا من مواضع التّهم»؛ براى خودتان و براى دولت مسئله درست نکنید.»

http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=3661

یاعلی

- - -
مقدمه و تیتر رو عوض کردم. با تشکر از «محمد» آقای عزیز. 10:49 صبح شنبه 9/6/87