• وبلاگ : سلام
  • يادداشت : هرچه مي‏خواهي
  • نظرات : 1 خصوصي ، 5 عمومي
  • mp3 player شوکر

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     

    سلام

    باز هم دارم ناپرهيزي ميكنم تو اينهمه گرفتاري و اومدم وبلاگ گردي!

    اينكه فرمودين عقل به غيب دسترسي نداره و بايد از شرع مدد بگيره كاملا درسته. مثلا ما در مورد اون دنيا نمي تونيم با عقل به نتيجه قطعي برسيم و بفهميم دقيقا اونجا چه جوريه. بايد يه كسي كه با غيب در ارتباطه بياد و برامون تبيين كنه.

    اما اينكه بفهميم كه اون دنيايي هست كار عقله نه شرع. يعني با عقلمونه كه مي فهميم اينكه پيامبري اومده و گفته جهان حساب و كتاب داره و دنياي ديگري هست درسته و اصلا بايد هم چنين چيزي باشه. پس يه چيزايي هم هست كه كار عقله نه شرع! مثلا تا عقل قبول نكنه كه يه بنده خدايي پيامبره، هرچقدر هم اون قسم و آيه بخوره كه راست ميگه آدم قبول نمي كنه.

    حالا كار ما اينه كه تو مسايلي كه عقل و معرفت ما بهش راه داره، اون رو كامل كنار نگذاريم. اگر در بعضي از اين زمينه ها گفته شرع با چيزيكه عقل و معرفت ميگه در تناقض بود، نميشه به اين راحتي ها عقل رو مردود دونست. شايد شرعي كه دست ما رسيده به شكل درستش نرسيده ، شايد...

    مردود دونستن عقل تو اين مسائل ساده ترين و به نظر حقير زشت ترين كار ممكنه، نه بهترين كار.

    پاسخ

    سلام. حرف‏ام همين بود كه اين «كل ما حكم به العقل...» حداقل «كل»اش با شرايط و معذوريت ما راه‏گشا نيست. كليّت حرف‏تان قبول است. پذيرفتن اصول عقايد با عقل است و البته وحي مي‏تواند مواد و ابزار استدلال صحيح را براي عقل تبيين كند، همان‏طور كه پيام‏بر(ص) هم مبيّن قرآن است. و البته نقش‏هاي ديگر عقل سرجاي‏اش. اما كل شرع را ما نمي‏توانيم با عقل دربياوريم. عدم دست‏رسي به «غيب» يكي از استدلالات ممكن براي اين موضوع است. يا علي