نهم ربیع
ارسال شده توسط مسعود مسیح تهرانی در 87/12/17:: ساعت 4:42 عصرسلام.
مجالس نهم ربیع (استفتاء از آقای بهجت)
1862. حکم شرعى رفتن در مجالس نهم ربیع الاول که در آن مجالس بهخاطر شادى شیعیان
شروع به لعن و نفرین به دشمنان اهل بیت ـ علیهمالسّلام ـ
و مزاحکردن و لطیفهگفتن مىکنند، چیست؟
مجلس تا چه حدّى باید در شادى پیش برود؟
ج. در حدّ مشروع و عدم احتمال وجود بیگانه، اشکال ندارد.
یا علی
- - - - - -
+ (چهارشنبه 21 اسفند 87؛ 11:35 شب)
نظرات خوبی توسط دوستان عزیز درباره این پست مطرح شد که اینجا به متن اضافه میکنم. خوشحال میشم نکات دیگری هم اگر به ذهنتان میرسد که لازم است اضافه شود بفرمایید.
- آیا واقعاً نیاز هست که برای درست و غلط دونستن اعمالی چنین، به این شکل حکم پرسیده بشه؟؟؟
-- اگر مبتلابه نیست واقعاً نه. منظور این پست برای دو گروه مخاطب بود: یکی اونهایی که از اصل این مراسمها رو قبول ندارن، یکی اونها که افراط میکنن.
- فکر میکنم ارائه دلیل و منطق شاید خیلی بهتر از بیان حکم شرعی این مسئله باشه.
-- هر مسأله ابعاد گوناگون دارد. همهاش که دلیل و منطق نیست. اما این قضیه دلیل و منطقاش ازنظر حقیر بسیار ساده است؛ تبری در کنار تولی جزء دین است، مانند بغض در کنار حب و «لا اله» در کنار «الا الله». افراطش هم پسندیده نیست، تقیه هم در برخی شرایط لازم است.
++ (یکشنبه 25 اسفند 87؛ 1:10 صبح)
جناب «رمضانی» خوش فرمودهاند:
«در این باره باید بگویم که لعن و بیزاری از دشمنان طبیعی است. اما مشکل قالب است. زیرا ائمه -علیهم السلام- هیچگاه توهین نمیکردند و سخنان رکیک و ناسزا نمیگفتند.
حالا این آدم را غصهدار میکند که شیعه را به بهانهی مبارزه با دشمنان به اینجا کشاندهاند که کارهایی میکند که پیشوایاناش نمیکردند.
اگر راست میگوییم برویم الغدیر بنویسیم. این یعنی مبارزه با دشمن. نه اینکه جوکهای زشت بگویند و فحش بدهند و ...
من خودم یک سنی را دیدم که گفت اینجا زورم به شما نمیرسد، ولی در سیستان، یکی را میکشم. گفتم بابا همه اینطور نیستند، من اصلاً شرکت نمیکنم. اگر خواستی کسی را بکشی مواظب باش بیگناه نباشد.
اینهاست که آدم را میسوزاند.»