سلام.

به‏نظر شما مصداق علم، عالم و أولوا الباب در این آیه چی‏ه؟
- - - - - -

(1) ... قُل هَل یَستوی الّذینَ یَعلَمونَ و الّذینَ لایَعلَمونَ ... (2)
بگو: آیا آنان که اهل علم و دانش‏اند با مردم جاهل نادان یک‏سان‏اند؟

 

(1) أمّن هُوَ قانِتٌ آناءَ اللّیل ساجداً و قائماً
یا آن کس که ساعات شب را به طاعت خدا به سجود و قیام پردازد

یحذَرُ الآخرةَ و یَرجو رحمةَ رَبّه
و از عذاب آخرت ترسان و به رحمت الهی امیدوار است؟!؟

 

(2) إنّما یتذَکّرُ أولوا الألبابِ
منحصراً خردمندان متذکر این مطلب‏اند.

 

آیه 9 سوره‏ی زمر

یا علی

- - - - - -
با تشکر از علی محمود عزیز که این نکته رو از قول آقای قاسمیان به‏ام گفت.

+ پنج‏شنبه 11 تیر 1388؛ ساعت 11 صبح

-) جناب «...» فرموده‏اند: «علم بالأخره زمانی انسان را به دین می‏رساند، و آن وقت انسان معنای أولوالباب را در می‏یابد. «شهد الله أنّهُ لا إله إلا هو ... و الملائکة و أولو العلم قائماً بالقسط ...»

-) جناب «برای خاطر آیه‏ها» فرموده‏اند:
«...(آقای قاسمیان) هر چند جلسه یک‏بار، آبِ پاکی رو دست همه‏مون می‏ریزن و با اشاره به این آیه تصریح می‏کنن که علم اصلاً اونی که شماها فکر می‏کردید نیست... تلنگر عجیبی‏ه برای خودِ من...
حدیث عنوان رو هم که نگاه می‏کنیم، حضرت صادق(ع)، مصداق علم رو با حقیقت عبودیت تبیین می‏کنند:
لیس العلم بالتّعلم، إنّما هو نور یقع فی قلب من یریدالله ان یهدیه. فإن أردت العلم فاطلب فی نفسک اولا حقیقة العبودیة و ...»

+ چهارشنبه 17 تیر 1388؛ 10 دقیقه بامداد
-) جناب حاج محسن آقا فرموده‏اند که
«مفهومی مثل علم یک معنا ندارد. مثل قلب. مثل خیلی چیزهای دیگر. حتی در قرآن هم که استعمال شده، مراتب و معانی متفاوتی دارد. انکار سلسله مراتب و تفاوت‏ها را نمی‏کنیم. منکر فضل علوم الهی و شهودی هم نمی‏شویم. ولی اثبات شیئ نفی ما عدا نمی‏کند. این علوم هم علم‏اند. در زبان ائمه هم علم‏اند. این‏طور نبوده که مثل بعضی جوجه‏طلبه‏ها باشند که بگویند علوم فعلی بشری کلهم کشک. فقط این ضربا ضربوی ما درست است!»

بله البته، به‌خاطر همین هم اینجا به یکی از مصادیق اشاره شده. جالبی‌اش برای خودم این بوده که تا حالا به قبل و بعد این آیه توجه نکرده بودم. وگرنه هدف محصور کردن کل مفهوم علم در یک مصداق نبوده. تشکر.