• وبلاگ : سلام
  • يادداشت : كل ما حكم به العقل...
  • نظرات : 0 خصوصي ، 4 عمومي
  • mp3 player شوکر

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    + کامنت براي وبلاگ سلام 

    سلام.

    1-درسته. اما بد نيست به اين نكات هم توجه كرد. اولا عاقل حقيقي نزد شارع فقط حضرت محمد است(اول ما خلق ا.. العقل= حقيقت محمديه / اين بحث پيچيدگي هاي زيادي دارد.) و ديگران به ميزان دريافتي كه از حقيقت محمديه دارند( منظور از حقيقت محمديه به زبان بسيار ساده همان چيزي است كه ما تحت عنوان«انسانيت» از آن ياد مي كنيم)عاقل هستند. پس ماجراي اين «كل» مشخص مي شود. يعني هر چه را شارع بگويد عقل حضرت محمد كه عقل الهي است نيز به آن حكم مي كند. درست؟ حالا ما هر چقدر محمدي تر باشيم عاقل تر هستيم. به خاطر همين هم هست كه در نگاه اسلام العقل ما عبد به الرحمن و اكتسب به الجنان است. يعني هر كسي كه عاقل تر باشد عابد تر است و اوست كه به جنت و به طور دقيقتر رضوان الهي مي رسد.

    2- اما آن مطلب كه شما فرموديد هم درست است. ولي توجه داشته باشيد كه: بله. ما كل شرع را نمي توانيم با عقل بفهميم. مثلا عقلاي عالم جمع هم شوند نمي فهمند كه چرا نماز صبح دو ركعت است و قس علي هذا ... اما مننظور از كل ما حكم اساسا اين نيست. ما در منطق قديم صغري و كبري و نتيجه داريم. صغري: يك امر جزئي است مثل :سقراط انسان است و كبري يك امر كلي است مثل: هر انساني ميرا است و بعد نتيجه گرفته مي شود كه پس: سقراط ميرا است.

    حال، اين «كل ما حكم» هم كبري است. يعني هر صغري را با آن بسنجي در دل آن قرار مي گيرد. يعني به من انسان كه عقلم ناقص است مي گويد ببين تو عقلت به خيلي چيزها نمي رسد، اما بدان كه هر چه شرع حكم كند عقل هم حكم كرده و برعكس. پس اگر عقل به بعضي چيزها نرسيد نزن زيرش و اگر بعضي چيزها ي شرعي با عقلت جور نيامد، نگو كه لاطائلاته. به گيرنده هاي خودت شك كن. (اما حضرت محمد كه كمال عقل رو دارد، «كل ما حكم» را كامل دريافت مي كنه.

    3- كار قلب و دل ايمان است. يعني ايمان به غيبي كه نمي بيني. و اساسا ايمان با نديدن يه ارتباطي دارد. اما عاقل تر ها هم مومن تر هستند اين جاست كه سه گانه ي عقل و دل و ايمان شكل مي گيره. هر چقدر عاقل تر با دل تر(عاشق تر)، هر چقدر با دل تر مومن تر، هر چقدر مومن تر با دل تر، و 3 تاي معكوس.

    فكر كنم كافي باشه.

    خدا نگه دار.

    پاسخ

    بسيار عالي و تشكر. باز هم سؤالي پيش مي‏آد كه حتي حضرت ختمي مرتبت(ص) هم از نزد (عقل) خود حرفي ندارد، حتي كلام‏اش هم وحي است. همين بيان كه «هركسي عاقل‏تر باشد، عابدتر است» يعني بيشتر مطيع شرع است، نه اينكه بيشتر استخراج‏كننده شرع. جور ديگر بپرسم، آيا عقل (حتي عقل كامل حضرت حبيب الله(ص)) مصدّق شرع است يا مُبدِع و واضع آن؟ جور ديگر؛ شرع و دين اسلام را ايشان از عقل كامل خودشان درآورده‏اند، يا آن را موبه‏مو و بدون هيچ كم و كاست از نزد خداوند به ما رسانده‏اند و خودشان اولين عابد و عامل و مطيع آن بوده‏اند؟ عقل‏شان هم مؤيد شرع الهي بوده. البته من نمي‏دانم نقش و شأن عقل چيست، فقط مي‏خواهم اينجا مبدع و واضع بودن‏اش را نفي كنم. يا علي