• وبلاگ : سلام
  • يادداشت : درباره حجاب
  • نظرات : 0 خصوصي ، 10 عمومي
  • ساعت ویکتوریا

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     

    سلام دوباره

    اگه اجازه بديد،در مورد كامنت حاج آقا باقري بايد عرض كنم كه اقدامات مسئولين قطعاً قابل انتقاد هست، اما يكي از آفات زندگي در جامعه اسلامي هم اين است كه مردم، خيلي از وظايف ديني شان را از مسئولان توقع دارند و با اين توجيه كه وظيفه نظام اسلامي ست، از انجام وظيفه غافل مي شوند. يكي از اين موارد، همين بحث حفظ و اشاعه حجاب است.

    تلاش براي روي آوردن به حجاب و مهم تر از آن روحِ عفاف و حيا، اگر از درون افراد بجوشد و بعد، از درون خانواده ها به عنوان بستر پرورش فضايل، از سوي پدر و مادرها با تربيت دينيِ صحيح، از سوي مدارس و آموزشگاه‏ها، مساجد،‏هيئت‏ها و نهادهاي غيردولتي، استحكام بيشتري خواهد داشت تا آنچه حكومت از بالا به پايين براي اشاعه اين معروف اقدام كند.

    زماني -يكي دو نسل قبل از ما- تقيد به حجاب مثل خيلي از تعهداتِ ديني از روي عمل به عرف و سنت رايج بود و نه لزوما از روي تعبد و تعقل- كه شايد همين ريشه بسياري از نارسايي هاي ديني دهه و نسل ماست، اما حالا ديگر حجابِ كامل حتي سنت رايج و عرف پوشش خانمهاي جوان - در همين تهران و خيلي از شهرهاي بزرگ - هم نيست. حتي عرفِ خانواده هاي مذهبي هم حساسيت شان نسبت به اين موضوع خيلي كمرنگ شده و عرف يعني من و شما نه مسئولين!

    پاسخ

    سلام. تشکر که بحث رو تکميل مي‌کنيد. به‌نظر من مشکلي که پيش اومده تا حد زيادي ناشي از عدم توازن در رفتار حکومت‌ه. فرض کنيم رفتار حکومت در مورد حجاب (و البته هر موضوع فرهنگي ديگه) به دو بخش تقسيم بشه: «کار زيربنايي در لايه‌هاي آموزشي – پرورشي» و «تأييد از بالا»، و تصور کنيم که رفتار متوازن در هر دو بخش مي‌تونه ما رو به نتيجه مطلوب برسونه. در بخش اول به‌دليل اهميت‌اش بايد نهادهاي مردمي مثل خانواده هم با قدرت کار کنه. حالا ما بخش اول رو بي‌خيال شيم و هي روي بخش دوم سرمايه‌گذاري کنيم. مي‌شه هميني که هست. حداقل اثر نامطلوب‌اش گسترش «ريا» است. ان‌شاءالله با کمک هم اين بحث پخته‌تر بشه. يا علي