آیات «پوششی» حجاب
ارسال شده توسط مسعود مسیح تهرانی در 88/6/4:: ساعت 1:42 صبحسلام.
در مورد حجاب چندین آیه در سورههای نور و احزاب آمده است. این آیات را میتوان به دو دسته «پوششی» و «روابط» تقسیم نمود. این تقسیمبندی جناب «عباس رجبی» در تحقیق «حجاب و نقش آن در سلامت جامعه» مطرح شده که ظاهراً در قالب تز دکتری ایشان در مؤسسه امام خمینی(ره) انجام و بهصورت کتاب منتشر شده است.
در این پست دو آیه دسته اول را ذکر میکنیم. طبق معمول از ترجمه آقای مکارم استفاده شده.
- - - - - -
1- (آیه 31 نور)
1-1- جلوگیری از چشمچرانی و نظربازی
وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ
و به زنان با ایمان بگو چشمهای خود را (از نگاه هوسآلود) فروگیرند،
1-2- پاکدامنی و حفظ عورت
وَیَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ
و دامان خویش را حفظ کنند
1-3- لزوم پوشش برای زنان و آشکارنکردن آرایش و زیور
وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا
وَلْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُیُوبِهِنَّ
وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ
أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِی إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِی أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِینَ غَیْرِ أُولِی الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِینَ لَمْ یَظْهَرُوا عَلَى عَوْرَاتِ النِّسَاءِ
و زینت خود را -جز آن مقدار که نمایان است- آشکار ننمایند
و (اطراف) روسریهای خود را بر سینه خود افکنند (تا گردن و سینه با آن پوشانده شود)،
و زینت خود را آشکار نسازند مگر برای شوهرانشان،
یا پدرانشان، یا پدر شوهرانشان، یا پسرانشان، یا پسران همسرانشان، یا برادرانشان، یا پسران برادرانشان، یا پسران خواهرانشان، یا زنان همکیششان، یا بردگانشان [=کنیزانشان]، یا افراد سفیه که تمایلی به زن ندارند، یا کودکانی که از امور جنسی مربوط به زنان آگاه نیستند؛
(همانطور که ملاحظه میشود در اینجا دو استثنا برای پوشش بیان شده)
1-4- جلوگیری از تحریک مردان با زینت پنهانیشان
وَلَا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ مَا یُخْفِینَ مِن زِینَتِهِنَّ
و هنگام راهرفتن پاهای خود را به زمین نزنند تا زینت پنهانیشان دانسته شود (و صدای خلخال که برپا دارند به گوش رسد).
وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِیعًا أَیُّهَ الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ
و همگی بهسوی خدا بازگردید ای مؤمنان، تا رستگار شوید!
2- (آیه 59 احزاب)
یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُل لِّأَزْوَاجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ
ذَلِکَ أَدْنَى أَن یُعْرَفْنَ فَلَا یُؤْذَیْنَ
وَکَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِیمًا
ای پیامبر! به همسران و دخترانات و زنان مؤمنان بگو:
«جلبابها [= روسریهای بلند] خود را بر خویش فروافکنند،
این کار برای اینکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند بهتر است؛
(و اگر تاکنون خطا و کوتاهی از آنها سر زده توبه کنند) خداوند همواره آمرزنده رحیم است.
یا علی
- - - - - -
نظرات قابل تأمل:
+ «خدا به همه خانمها توی ماه مبارک، توفیق درک منزلت حجاب رو عطا کنه.»
++ «کاش میشد یکی هم به مردان بگه که شماها هم باید حجاب داشته باشید؛ مثل حجاب چشم، گوش، زبان و حتی لباس...
به امید هدایت همه در رمضان المبارک»
+++ «ممنون از طرح مجدد دغدغه حجاب...
دستهبندی جالبی بود. دسته دوم در مرحله عمل دشوارتر و ظریفتر و نیازمند دقت بیشتر بهنظر میرسند و ممنون میشوم آیات دسته دوم را از منظر این پژوهش در پستهای آتی بیاورید.
روایت جالبی دارند جناب ام سلمه از فضای مدینه بعد از نزول آیه 59 احزاب که خواندناش خالی از لطف نیست با این دید که بانوان متشخص انصار بعد از نزول این آیه محجبه شدند و این آیه وجه تمایزی ایجاد کرد میان زنان مؤمن و سایرین که شاید با مقایسه شرایط فعلی جامعه ما قابل تأمل باشد.
نکته حاشیهای دیگری که بهذهنام آمد اینکه در فضای آیات روزه، بحثی داریم به نام تطوّع: فمن تطوّع خیراً فهو خیر له. باب تفعل به معنای «خود را به کاریزدن» و بنابراین از ریشه طوع یعنی خود را به رغبتزدن. خلاصهاش اینکه اگرچه ظاهر پذیرش و انجام بعضی احکام و حدود مثل روزه یا همین حجاب سخت بهنظر برسد ولی باید خود را به رغبت بزنیم و میل به انجام آنها را به نفس تلقین کنیم.
مباحث پراکنده زیادی در باب حجاب هست که کاش میشد در دو بعد نظری و بعد ارائه راهکارهای عملی تدویناش کرد. در بخش نظری و پایههای فقهی و روایی حجاب نسبتاً خوب کار شده، ولی بهنظر میرسد فارغ از شرایط موجود و بسترهای درست و نادرست ایجادشده بدان پرداخته شده است. لذا آسیبشناسی و تحلیل درست شرایط موجود پیش از ارائه راهکار ضروری بهنظر میرسد. مثلاً از همان جنس مباحثی که در حاشیه پست قبلی حجاب مطرح شد. با رویکردهای فردی و اجتماعی. در بعد سیاستگذاریهای نهادهای خرد و کلان جامعه و ...»