سفارش تبلیغ
صبا ویژن

انتخاب

ارسال شده توسط مسعود مسیح تهرانی در 88/4/21:: ساعت 1:25 صبح

سلام.

اگر شما هم چارچوب سنتی ازدواج رو می‏پسندید، شاید این حرف به‏دردتون بخوره.
- - - - - -

دوست چیزفهمی می‏گفت:
فقط یک نفر نیست که تو می‏تونی باهاش خوب زندگی کنی؛
شاید تو با هزار نفر بتونی خوب زندگی کنی.

پس دنبال اونی باش که خانواده‏ات هم باهاش بتونن خوب زندگی کنن.

یا علی

- - - - - -
البته تجربه‏های مخالف هم وجود داره که بعداً خانواده با موضوع کنار اومدن.


سبّ

ارسال شده توسط مسعود مسیح تهرانی در 88/4/21:: ساعت 1:5 صبح

سلام.

پست سوم از سه‏گانه قرآنی این روزها...
- - - - - -

وَ لَا تَسُبُّوا الَّذِینَ یَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ
(به معبود) کسانی که غیر خدا را می‌خوانند دشنام ندهید،

فَیَسُبُّوا اللَّهَ عَدْوًا بِغَیْرِ عِلْمٍ
مبادا آنها (نیز) از روی (ظلم و) جهل، خدا را دشنام دهند!

کَذَلِکَ زَیَّنَّا لِکُلِّ أُمَّةٍ عَمَلَهُمْ
این‏چنین برای هر امّتی عمل‏شان را زینت دادیم

ثُمَّ إِلَى رَبِّهِم مَّرْجِعُهُمْ فَیُنَبِّئُهُم بِمَا کَانُوا یَعْمَلُونَ (108)
سپس بازگشت همه‏ی آنان به‏سوی پروردگارشان است؛
و آنها را از آنچه عمل می‌کردند، آگاه می‌سازد (و پاداش و کیفر می‌دهد).

*** سوره‏ی انعام ***
حاج آقا می‏گفتند وقتی دهان‏ات به فحش عادت کرد،
به قفل در هم که وقت بازشدن گیر می‏کنه فحش خواهر و مادر می‏دی!
باور کنیم که ظاهر کلام‏مان هم مهم است.

یا علی


أنما فتنّاه

ارسال شده توسط مسعود مسیح تهرانی در 88/4/21:: ساعت 12:52 صبح

سلام.

این آیات از جالب‏ترین داستان‏های قرآن برای حقیر است.
- - - - - -

وَ هَلْ أَتَاکَ نَبَأُ الْخَصْمِ إِذْ تَسَوَّرُوا الْمِحْرَابَ (21)
آیا داستان شاکیان هنگامی که از محراب (داوود) بالا رفتند به تو رسیده است؟!

إِذْ دَخَلُوا عَلَى دَاوُودَ فَفَزِعَ مِنْهُمْ قَالُوا لَا تَخَفْ
در آن هنگام که (بی‌مقدمه) بر او وارد شدند و او از دیدن آنها وحشت کرد؛ گفتند: «نترس،

خَصْمَانِ بَغَى بَعْضُنَا عَلَى بَعْضٍ فَاحْکُم بَیْنَنَا بِالْحَقِّ
دو نفر شاکی هستیم که یکی از ما بر دیگری ستم کرده؛ اکنون در میان ما به‏حق داوری کن

وَلَا تُشْطِطْ وَاهْدِنَا إِلَى سَوَاءِ الصِّرَاطِ (22)
و ستم روا مدار و ما را به راه راست هدایت کن!

إِنَّ هَذَا أَخِی لَهُ تسْعٌ وَ تسْعُونَ نَعْجَةً وَ لِیَ نَعْجَةٌ وَاحِدَةٌ
این برادر من است؛ و او نود و نه میش دارد و من یکی بیش ندارم

فَقَالَ أَکْفِلْنِیهَا وَ عَزَّنِی فِی الْخِطَابِ (23)
امّا او اصرار می‌کند که: این یکی را هم به من واگذار؛ و در سخن بر من غلبه کرده است!»

قَالَ لَقَدْ ظَلَمَکَ بسُؤَالِ نَعْجَتِکَ إِلَى نِعَاجِهِ
(داوود) گفت: «مسلّماً او با درخواست یک میش تو برای افزودن آن به میش‏های‏اش، بر تو ستم نموده؛

وَ إِنَّ کَثِیرًا مِّنَ الْخُلَطَاءِ لَیَبْغِی بَعْضُهُمْ عَلَى بَعْضٍ
و بسیاری از شریکان (و دوستان) به یک‏دیگر ستم می‌کنند،

إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَ قَلِیلٌ مَّا هُمْ
مگر کسانی که ایمان آورده و اعمال صالح انجام داده‌اند؛ امّا عدّه آنان کم است!»

وَ ظَنَّ دَاوُودُ أَنَّمَا فَتَنَّاهُ
داوود دانست که ما او را (با این ماجرا) آزموده‌ایم،

فَاسْتَغْفَرَ رَبَّهُ وَ خَرَّ رَاکِعًا وَ أنَابَ (24)
از این رو از پروردگارش طلب آمرزش نمود و به سجده افتاد و توبه کرد.

فَغَفَرْنَا لَهُ ذَلِکَ
ما این عمل را بر او بخشیدیم؛

وَ إِنَّ لَهُ عِندَنَا لَزُلْفَى وَ حُسْنَ مَآبٍ (25)
و او نزد ما دارای مقامی والا و سرانجامی نیکوست!

*** سوره‏ی ص ***

تا حالا به آزمون خدا دچار نشده‏ایم؟
تا کنون یک‏طرفه به قاضی نرفته‏ایم؟
قضاوت جزمی که کار روزانه‏ی‏مان شده.

هیچ‏گاه برای استغفار مردونه دیر نیست.
«حسن مآب» هم کم موهبتی نیست.
ماه رجب را دریابیم.

یا علی

- - - - - -
باز هم جا داره از سایت تنزیل‏دات‏اینفو بی‏نهایت تشکر کنم. واقعاً مجموعه‏ی خوش‏دست و نسبتاً کامل قرآنی جمع کرده‏اند. این پست و پست‏های مشابه اغلب به‏کمک این سایت تکمیل شده. ترجمه‏ها هم کار آقای مکارم است، حفظه الله.


زیان‏کارترین

ارسال شده توسط مسعود مسیح تهرانی در 88/4/19:: ساعت 11:15 عصر

سلام.

اینها مجموعه آیاتی است که بارها با کنج‏کاوی خوانده‏ایم‏شان. و هربار تطابقی و درسی تازه که مبادا چنین شده باشیم.
- - - - - -

قُلْ هَلْ نُنَبِّئُکُم بِالْأَخْسَرِینَ أَعْمَالًا (103)
 بگو: «آیا به شما خبر دهیم که زیان‏کارترین (مردم) در کارها، چه کسانی هستند؟

الَّذِینَ ضَلَّ سَعْیُهُمْ فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا
آنها که تلاش‏های‏شان در زندگی دنیا گم (و نابود) شده؛

وَ هُمْ یَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ یُحْسِنُونَ صُنْعًا (104)
با این حال، می‌پندارند کار نیک انجام می‌دهند!

أُولَئِکَ الَّذِینَ کَفَرُوا بِآیَاتِ رَبِّهِمْ وَ لِقَائِهِ
آنها کسانی هستند که به آیات پروردگارشان و لقای او کافر شدند؛

فَحَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ فَلَا نُقِیمُ لَهُمْ یَوْمَ الْقِیَامَةِ وَزْنًا (105)
به‏همین جهت، اعمال‏شان حبط و نابود شد!
از این رو روز قیامت، میزانی برای آنها برپا نخواهیم کرد!

ذَلِکَ جَزَاؤُهُمْ جَهَنَّمُ بِمَا کَفَرُوا
(آری،) این‏گونه است! کیفرشان دوزخ است، به‏خاطر آنکه کافر شدند،

وَ اتَّخَذُوا آیَاتِی وَ رُسُلِی هُزُوًا (106)
و آیات من و پیام‏بران‏ام را به سخریه گرفتند!

*** سوره‏ی کهف ***

ان‏شاءالله ما از آنهایی نباشیم که آیات پروردگار و لقای او را کافر باشیم.
ان‏شاءالله ما از آنهایی نباشیم که آیات پروردگار و فرستادگان‏اش را به سخره بگیریم.
که در این صورت با وجود همه‏ی تلاش‏ها زیان‏کارترین مردم خواهیم بود؛
یعنی همه‏ی اعمال‏مان محو و بی‏ارزش می‏شود،
آن‏قدر که ارزش توزین نخواهد داشت.
و جزای‏مان دوزخ خواهد بود.

یا علی

- - - - - -
-) جناب «برای خاطر آیه‏ها» فرموده‏اند:
«حقیقتاً از آیاتی‏ست که خیلی ذهن انسان را به چالش می‏کشد در برابر همه‏ی اعمال و داشته‏هایش.
ضمن آنکه... تعبیر اخسرین اعمالاً واقعاً تعبیر عجیبی‏ست. تا آنجا که من حضور ذهن دارم در قرآن منحصر به‏فرد است. یعنی خسارتی در همه‏ی ابعاد و همه‏ی اعمال. چون اعمالاً داریم و نه عملاً.
در قرآن تعبیر غرق در زیان: «لفی خسر»، زیان آشکار: «خسران مبین»، یا مثلاً معامله‏ی بد: «بئسما اشتروا» یا تجارت بی‏سود: «فما ربحت تجارتهم» داریم ولی در شدت هیچ کدام به پای این تعبیر نمی‏رسد: اخسرین اعمالاً.
شاید باید دل‏مان را به همین سوره‏ی عزیز خوش کنیم که فرموده‏اند در دوران غیبت زیاد بخوانید:
«بسم الله الرحمن الرحیم/والعصر/ان الانسان لفی خسر/ الا الذین امنوا و عملوا الصالحات وتواصوا بالحق و تواصوا بالصبر»
الهی که اهل ایمان و عمل باشیم و اهل تواصی به حق و به صبر.»


ما خلق الله...

ارسال شده توسط مسعود مسیح تهرانی در 88/4/18:: ساعت 12:8 صبح

سلام.

1- اعتکاف و عبادات مقبول.
2- اینها گزیده‏ی صحبت‏های رهبری در روز میلاد حضرت امیر - علیه السلام - است.
- - - - - -

1- «ما خلق اللَّه خلقا احبّ الى رسول اللَّه (صلّى اللَّه علیه و اله) من علىّ»
در میان خلائق هیچ انسانى محبوب‏تر از امیرالمؤمنین در نزد پیغمبر ... نبود...

2- پیغمبر اکرم دست به دعا برداشت و عرض کرد:
«اللّهمّ انّى اقول لک کما قال اخى موسى
اجعل لى وزیرا من اهلى اشدد به ازرى و اشرکه فى امرى علىّ
کى نسبّحک کثیرا و نذکرک کثیرا»؛

پروردگارا! همان‏طورى که موساى پیغمبر از تو درخواست کرد که براى او وزیرى قرار بدهى،
شریکى قرار بدهى که در کارها به او کمک کند و همراه او باشد و بازوى تواناى او باشد،
من هم از تو درخواست می‏کنم که على را وزیر من و شریک من و بازوى تواناى من قرار بدهى.

... امیرالمؤمنین مثال عالى تربیت اسلامى است.
هم دوران سربازى و مجاهدت را گذرانده است،
هم دوران غربت را گذرانده است،
هم دوران حکومت و زمامدارى را گذرانده است...
اگر ما امروز به این درس‏ها عمل بکنیم،
صراط مستقیمِ هدایت و تکامل و تعالى در مقابل ما باز خواهد شد.

3- یک سطر از سطور کتاب قطور منقبت امیرالمؤمنین (علیه‏السّلام) این است که این بزرگوار
در طول این زندگى پرماجراى خود به چیزهائى اهتمام داشتند،
از جمله عدالت و وحدت...
حق‏طلبى آن بزرگوار در هر دو جا خود را نشان می‏دهد؛

هم در آنجائى که در پى عدالت دشوارترین آزمون‏هاى زندگى خود را تحمل می‏کند؛
آن سختی‏ها را، آن مجاهدت‏هاى دشوار را،
آن جنگ‏هایى را که بر آن بزرگ‏وار تحمیل شد...
چون دنبال عدالت است.

هم در آنجایى که امیرالمؤمنین به‏خاطر خدا، به‏خاطر مصالح اسلام،
به‏خاطر وحدت مسلمانان، از حقى که براى خود او مسلّم است،
چشم‏پوشى می‏کند و در مقام معارضه برنمى‏آید؛
اسلام را، مسلمانان را، جامعه‏ى اسلامى را، وحدت اسلامى را پاس می‏دارد.
«فأمسکت یدى حتّى رأیت راجعة النّاس قد رجعت عن الاسلام
یدعون الى محقّ دین محمّد (صلّى اللَّه علیه و اله)»؛

یعنى آن وقتى که دیدم مسئله‏ى اسلام مطرح است،
مصالح اسلامى، مصالح جامعه‏ى اسلامى مطرح است،
در آنجا دیگر سکوت را جایز ندانستم، آمدم وسط میدان براى ایجاد وحدت.
مال دوران اولِ پس از رحلت پیغمبر و آن دوران محنت امیرالمؤمنین است؛
آنجا هم حق را با قاطعیت دنبال می‏کند. این حق در اینجا وحدت است.
اینها براى ما درس است.

4- ملت هوشیار است و هوشیار باشد...

امروز بیشتر از همه چیز براى ما هوشیارى لازم است،
شناخت دوست و دشمن لازم است.
مبادا دوست را با دشمن اشتباه کنید؛ مبادا دوست و دشمن را مخلوط کنید؛
مبادا رفتارى که با دشمن باید داشت، با دوست انجام بدهید.
این، خطاب به همه‏ى جناح‏هاست.

5- شکر مسئولین، خدمت است؛
شکر مردم، حفظ وحدت است؛
حفظ وحدت، حفظ هوشیارى، حفظ برادرى، نگاه مشفقانه‏ى به یکدیگر...
آنچه که قلب مقدس ولى‏عصر (ارواحنا فداه) را شاد خواهد کرد،
او  همین وحدت و مهربانى و همکارى و نشاط و حرکت انقلابى ملت ایران است.

یا علی

- - - - - -
+) جناب «نفحه» فرموده‏اند:
«آری پیامبر (ص)، علی (ع) را بسیار دوست داشت.
خود امام (ع) مى‏فرمایند روزى مریض شده بودم که رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم به دیدنم آمد. من در بستر بودم که آن حضرت کنارم نشست و جامه‏اى از خود را بر روی‏ام کشید. ولى چون شدت بیمارى مرا دید برخاست و به مسجد رفت و در آنجا لحظاتى را به دعا و نماز که بهبودى خود را بازیافتى (!؟) من از بستر برخاستم درحالى که هیچ دردى احساس نمى‏کردم. آن‏گاه فرمود: من هیچ‏گاه از خداوند درخواستى نکردم مگر آن‏که بر آورده کرده و هرگاه چیزى براى خود خواستم براى تو نیز طلب کردم.»


سه نوع ولایت در قرآن

ارسال شده توسط مسعود مسیح تهرانی در 88/4/16:: ساعت 1:2 صبح

سلام.

1- سوره‏ی توبه آیه 71:
«و المؤمنون و المؤمنات، بعضهم اولیاء بعض
یأمرون بالمعروف و ینهون عن المنکر...»

ولایتی که مؤمنان به یک‏دیگر دارند، دو طرفه است
و جواز امر به معروف و نهی از منکر.

پرانتز(سوره‏ی توبه آیه 67:
«المنافقون و المنافقات، بعضهم من بعض
یأمرون بالمنکر و بنهون عن المعروف...»

منافقین بر یک‏دیگر ولایتی ندارند.
)پرانتز

2- سوره‏ی بقره آیه 257:
«الله ولی الّذین آمنوا یخرجهم من الظّلمات الی النّور
و الّذین کفروا أولیاؤهم الطاغوت یخرجونهم من النّور الی الظلمات...»

ولایت الهی که متناسب با ایمان باعث خروج از ظلمت به‏سمت نور می‏شه.
ایمان هم همان اعمال ایمانی ما است.
هربار که با چشم عملی براساس ایمان می‏کنیم، در آن لحظه مشمول این ولایت هستیم.
اگر لحظه‏ای عمل کافرانه‏ای انجام بدهیم همان لحظه مشمول‏مان می‏شود.
پس هر لحظه‏ی ما جنگی است و انتخابی.
هر لحظه یا به‏سمت نوری یا ظلمات.
خدا نکند کسی کلاً ظلمات بشود.
مانند آیه 95 سوره‏ی توبه (إنّهم رجس) که ظاهراً درباره منافقین است.

3- سوره‏ی مائده آیه 55 و 56:
«إنّما ولیکم الله و رسوله و الذین آمنوا
الّذین یقیمون الصّلوة و یؤتون الزّکاة و هم راکعون...
فأنّ حزب الله هم الغالبون»

ولایت تشریعی.

در مقابل، آیه 51 همین سوره:
«یا ایّها الّذین آمنوا
لا تتّخذوا الیهود و النّصاری أولیاء، بعضهم أولیاء بعض
و من یتولّهم منکم فإنّه منهم...»

اگر ولایت آنها رو قبول کنیم، از آنها خواهیم بود.
* * *

ای خدا، در این ایام البیض ماه رجب،
به‏حرمت معتکفین و خوبان‏ات،
اهدنا الصّراط المستقیم.
صراط الّذین أنعمتَ علیهم،
اونهایی که مورد غضب‏ات نیستند و اونهایی که گم‏راه نیستند.

یا علی

- - - - - -
قبل از لینک‏ها یه سؤال بپرسم؛ کسی منشوری در مورد احساسات و وظایف یک «عمو» سراغ داره؟!؟ شدیداً محتاج راه‏نمایی شده‏ام.

درباره‏ی میلاد
+ و + و +

درباره‏ی اعتکاف
+

درباره‏ی روز پدر
+

لینک‏های زندگی
+ و + و +

-) جناب «ره‏سپار» فرموده‏اند:
«یه آیه دیگه هم هست که خیلی دوست‏داشتنی‏ه: ذلک بان الله مولی الذین امنوا، و ان الکافرین لا مولی لهم. گویا سروری و بالامقامی اهل ایمان از نگاه قرآن امری بدیهی است: این برای این است که خداوند مولای مومنان است، و کافران مولایی ندارند. (فتح-11) چیزی که هنوز باورش نکرده‏ایم...»


تبلیغ و تزیین

ارسال شده توسط مسعود مسیح تهرانی در 88/4/14:: ساعت 12:48 صبح

سلام.

1- امروز یه جلسه توجیهی حج داشتیم و بعدش هم به‏طرز حیرت‏آوری جرأت فرموده، تک و تنها رفتیم واکسن زدیم. جلّ الخالق!

2- یه مجموعه‏ی چهار جلدی نهاد برامون فرستاده بود، یه 13 جلدی اداره کل امور فرهنگی وزارت علوم، یه مجموعه‏ی جدید هم نهاد به‏اش اضافه کرد. الحمدلله ما که از این داستان‏ها و اشعار چیز زیادی سر در نیاوردیم، نشستیم یه دور دیگه کتاب اعمال آقای فلاح زاده رو بخونیم. شاید یه دور دیگه هم لازم بشه. البته هنر کردیم رفتیم یه حمد و سوره هم درست کردیم خیر سرمون. خدا به‏خیر بگذرونه. از خوانندگان عزیز هم تقاضای عاجزانه می‏شه که حلال‏مون کنید.

3- مطلب زیر نکته‏ی جالبی‏ه از جلد اول اون مجموعه‏ی 13 جلدی درباره‏ی گفت‏گو با مسلمانان دیگه و تبلیغ با نام «نسیم تفاهم؛ راه‏بردها و روش‏ها».
- - - - - -

از قول حضرت رسول(ص):
«بعثتُ داعیاً و مبلّغاً ... و خلق ابلیس مزیّناً»
در تزیین، بدون توجه به عمق و باطل یک امر،
آن را به دیگران دیکته می‏کنند.
اما مبلّغ تنها درصدد ترویج حق و حقیقت است
و به باطن امر بیش از ظاهر آن توجه دارد...

یا علی

- - - - - -
+) 13 رجب
+) از آقای حسن‏زاده
+ و ++) «ماه رجب و ملک داعی» و «قصد قلبی و زحمت جوارحی»
+) اندازه‏ی جدید و قدیم
+) سی‏صد آیه برای تو
+) این خانه بی‏دلیل ترک برنداشته است...


داشتن و بودن

ارسال شده توسط مسعود مسیح تهرانی در 88/4/13:: ساعت 12:50 صبح

سلام.

این رو قبلاً هم شاید جور دیگه گفته باشم.

همه‏ی داشته‏ها،
- اونهایی که وقتی داریم قدرشون رو نمی‏دونیم
و وقتی نداریم غصه‏شون رو می‏خوریم -
فقط به‏درد این می‏خورن که ما با داشتن‏شون به‏تر شیم.

داشتن بدون بودن یا شدن فایده که نداره، دردسر هم داره.
پس بیایم به‏جای اینکه غصه‏ی نداشته‏ها رو بخوریم،
غصه‏ی نبودن‏هامون رو بخوریم
و برای به‏تر شدن‏مون با داشته‏های فعلی تلاش کنیم.
مطمئن باشیم که روز «قد تبیّن الرّشد من الغی» می‏رسه.

یا علی

- - - - - -
+) «بیا ای نازنین یارا، نگارا         دمی بنگر خدارا حال مارا
دلم آیینه‏ای دل‏تنگ روی‏ات         بیا نشکن دل آیینه‏ها را»
+) از حضرت جواد(ع)
+) ذکر جمعه
+) این هم یک تحلیل معقول و میانه
+) «پراز هراس و امیدم که هیچ حادثه‏ای         شبیه آمدن عشق ناگهانی نیست»
+) پیام مثبت


هدیه‏ی میلاد

ارسال شده توسط مسعود مسیح تهرانی در 88/4/12:: ساعت 8:0 صبح

سلام.

1- بعضی آدم‏ها ان‏قدر مهم هستند که می‏ارزه براشون مایه گذاشت.
بنده هم در حد خودم می‏گم.

حسین آقای دسته‏باشی عزیز
بیش‏تر جای پسر حاج آقای جاودان‏ه تا شاگردشون.
این رو البته یه بنده خدایی به ما گفت و به‏حق حرف درستی‏ه.
البته حسین آقا به گردن ما بیش از این حق داره.

از وب‏لاگ جدیدالاحداث‏شون چیزهایی منتخب کرده بودم،
اما گفتم به‏تره اگه فرصت دارید همه‏اش رو ببینید.

این هم هدیه‏ی میلاد حضرت جواد ما.

2- میلاد دردانه‏ی حضرت رضا مبارک

امام جواد (علیه السلام): «اظهار چیزی پیش از آنکه پای‏دار شود مایه تباهی آن است.»

یا علی

- - - - - -
این هم چند تا لینک دیگه:

مذهبی
+) باران به‏موقع!
+ و ++) «ربّ ابن لی عندک بیتاً فی الجنّة» و «لا ملجأ من الله الا الیه»
+) الایام نحن
+) تکیه به رأی خود
+) چند پرسش و پاسخ از آقای بهجت (رحمة الله علیه)

-) «اللهمّ انّی اسئلک بالمولودین فی رجب محمّد بن علی الثانی و ابنه علی بن محمد المنتجب و اتقرّب بهما الیک خیر القرب یا من الیه المعروف طلب و فیما لدیه رغب اسئلک...»

زندگی
+ و ++) «دست تقدیر» و «غروب آفتاب رو نگاه کن»
+) غنی‏سازی اوقات فراغت
+) ماهی‏گیری!
+) I want him to have what he wants, if it’s what I want


مصداق علم

ارسال شده توسط مسعود مسیح تهرانی در 88/4/10:: ساعت 11:55 عصر

سلام.

به‏نظر شما مصداق علم، عالم و أولوا الباب در این آیه چی‏ه؟
- - - - - -

(1) ... قُل هَل یَستوی الّذینَ یَعلَمونَ و الّذینَ لایَعلَمونَ ... (2)
بگو: آیا آنان که اهل علم و دانش‏اند با مردم جاهل نادان یک‏سان‏اند؟

 

(1) أمّن هُوَ قانِتٌ آناءَ اللّیل ساجداً و قائماً
یا آن کس که ساعات شب را به طاعت خدا به سجود و قیام پردازد

یحذَرُ الآخرةَ و یَرجو رحمةَ رَبّه
و از عذاب آخرت ترسان و به رحمت الهی امیدوار است؟!؟

 

(2) إنّما یتذَکّرُ أولوا الألبابِ
منحصراً خردمندان متذکر این مطلب‏اند.

 

آیه 9 سوره‏ی زمر

یا علی

- - - - - -
با تشکر از علی محمود عزیز که این نکته رو از قول آقای قاسمیان به‏ام گفت.

+ پنج‏شنبه 11 تیر 1388؛ ساعت 11 صبح

-) جناب «...» فرموده‏اند: «علم بالأخره زمانی انسان را به دین می‏رساند، و آن وقت انسان معنای أولوالباب را در می‏یابد. «شهد الله أنّهُ لا إله إلا هو ... و الملائکة و أولو العلم قائماً بالقسط ...»

-) جناب «برای خاطر آیه‏ها» فرموده‏اند:
«...(آقای قاسمیان) هر چند جلسه یک‏بار، آبِ پاکی رو دست همه‏مون می‏ریزن و با اشاره به این آیه تصریح می‏کنن که علم اصلاً اونی که شماها فکر می‏کردید نیست... تلنگر عجیبی‏ه برای خودِ من...
حدیث عنوان رو هم که نگاه می‏کنیم، حضرت صادق(ع)، مصداق علم رو با حقیقت عبودیت تبیین می‏کنند:
لیس العلم بالتّعلم، إنّما هو نور یقع فی قلب من یریدالله ان یهدیه. فإن أردت العلم فاطلب فی نفسک اولا حقیقة العبودیة و ...»

+ چهارشنبه 17 تیر 1388؛ 10 دقیقه بامداد
-) جناب حاج محسن آقا فرموده‏اند که
«مفهومی مثل علم یک معنا ندارد. مثل قلب. مثل خیلی چیزهای دیگر. حتی در قرآن هم که استعمال شده، مراتب و معانی متفاوتی دارد. انکار سلسله مراتب و تفاوت‏ها را نمی‏کنیم. منکر فضل علوم الهی و شهودی هم نمی‏شویم. ولی اثبات شیئ نفی ما عدا نمی‏کند. این علوم هم علم‏اند. در زبان ائمه هم علم‏اند. این‏طور نبوده که مثل بعضی جوجه‏طلبه‏ها باشند که بگویند علوم فعلی بشری کلهم کشک. فقط این ضربا ضربوی ما درست است!»

بله البته، به‌خاطر همین هم اینجا به یکی از مصادیق اشاره شده. جالبی‌اش برای خودم این بوده که تا حالا به قبل و بعد این آیه توجه نکرده بودم. وگرنه هدف محصور کردن کل مفهوم علم در یک مصداق نبوده. تشکر.


<      1   2   3   4   5      >


بازدید امروز: 49 ، بازدید دیروز: 33 ، کل بازدیدها: 483462

پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ